han-yvonne-italÏe.reismee.nl

Italië dag 1t/m 3

10 t/m 12 augustus

Donderdag bij Schiphol in de buurt geslapen. Vrijdag vliegen we om 12.50 naar Napels. In de buurt overnacht waarna we s'morgens naar Pompeï rijden. T is ongelofelijk wat daar gebeurd is in t jaar 79 na Christus.  Door de enorme uitbarsting van de vulkaan de Vesuvius is Pompeï verdwenen onder een laag as. Doordat de lava zo heet was en het met enorme kracht uit de krater spoot veranderde t in de atmosfeer op 30 km hoogte direct in as en stukjes puimsteen.  In ongeveer t jaar 1750 zijn ze begonnen met opruimen. Hiervoor werd Pompeï als verloren beschouwd en vergeten. Ze begonnen met gevangenen aan de opgravingen.  Hierdoor is er waarschijnlijk veel verloren gegaan door desinteresse.  Ze hebben ongeveer driekwart opgegraven. Er waren huizen, winkels en bordelen te zien. Verbazingwekkend hoeveel er nog heel is gebleven. Zelfs daken van badhuizen waren er nog. Dit kwam omdat de daken rond waren. De platte daken waren ingestort. Pompeï  bestond al zeker 800 jaar voor de jaartelling. Het is zeer indrukwekkend  om te zien dat ze mensen hebben gevonden die nog helemaal in tact zijn. Die in hun slaap verrast zijn of op de vlucht bedolven waren. Ze hebben de lichamen opgevuld met gips toen ze gevonden werden. Op de plekken waar de organen zaten,  zit nu gips. Het was heel indrukwekkend. Na de lunch zijn we naar de abdij gereden van Benedictus.  Via een weggetje met haarspeldbochten omhoog met de bus, waardoor je een prachtig uitzicht had. In de abdij prachtige fresco's gezien. In de kerk die er was stond t altaar van Benedictus.  De kerk was gemaakt met meerkleurige marmeren pilaren, bladgoud en beschilderd met mooie fresco's. Daarna verder gereden naar het een hotel in de buurt van Rome.

Linda

Niet misselijk geworden met al die haardspeldbochten?
Jullie hebben weer veel gezien.
Lekker genieten

Thea

Als kind vond ik de geschiedenis van Pompeï al zo indrukwekkend ! Leuk dat jullie er geweest zijn! Enjoy!