han-yvonne-italÏe.reismee.nl

Toscane 15 tm 17 augustus

15-08

Vandaag bezochten we Siena. Een mooie oude middeleeuwse stad. Omdat t feest is zijn veel winkels dicht. Het is Maria hemelvaart. Ondanks dat kunnen we toch veel dingen bekijken. In het oude centrum werd een paardenrace voorbereid. Dit is een evenement dat twee keer per jaar wordt gehouden. 2 juli en 16 augustus. Op t plein Piazza del Campo wordt een racebaan van zand aangebracht net als vroeger. Voor de winkeltjes en restaurants zijn tribunes gebouwd. Elke wijk in Siena heeft een vlag, en ook een jockey die mee kan doen. Maar er worden er per wedstrijd maar 10 uitgekozen. De jockeys rijden zonder zadel. Of een paard nu na een aantal rondes met of zonder berijder de finish haalt maakt niet uit, deze heeft toch gewonnen. Het was de dag van de wedstrijd op tv. De 2 overnachtingen zijn in Montecatini Terme. Een leuke gezellige plaats met winkeltjes en terrasjes. De 1e avond hebben we een etentje op een boerderij in de omgeving. Het is een wijnboerderij en ze maken olijfolie. Een hele gezellige avond met daarbij verschillende wijnen op tafel om te proeven. Er werd zelfs nog gedanst! De volgende dag 17 augustus gaan we met de trein naar Florence. Het is ook een stad uit de middeleeuwen en de renaissance overal zie je sporen van kunstenaars zoal o.a. Dante en Michelangelo. De Ponte Vecchio is bebouwd met huisjes met daarin winkeltjes. We zien de Dom, een schitterende kerk aan de buitenkant bekleed met verschillende soorten marmer en de Doopkapel. S'avonds gaan we eten in Montecatini Alto. Dit plaatsje ligt op een berg waar je o.a met een tandradtreintje naar toe kunt. Erg leuk! We moesten wel 20 min. lopen om er te komen maar de moeite waard. 18 augustus vertrekken we naar Lucca en Pisa. Lucca is een klein stadje met stadsmuren die helemaal in tact zijn, die nooit beschoten zijn. We krijgen allemaal een fiets en rijden met de gids door de stad. Wel fijn in plaats van te moeten lopen. Er is daar een plein met huizen waar vroeger een Colosseum heeft gestaan. De vorm is nog herkenbaar op t plein. Onderweg gaat een van de medereizigers bijna over de kop met de fiets. T loopt gelukkig goed af, ze kan zich staande houden. De ketting ligt van de fiets af. Aangezien niemand actie ondernam heb ik (Y) de ketting er weer opgelegd zodat we verder konden . Na deze ochtend door naar Pisa. Hier staat een uit de 11e eeuw bestaande Dom, met een toren die wereldwijd bekend is als de scheve toren van Pisa. We hadden de mogelijkheid om de kathedraal, de Battistero (doopkapel) en natuurlijk de toren te bekijken. Erg grappig is dat iedereen probeert een foto te maken alsof je de toren van Pisa vast houd, zoals je vaak voorbij ziet komen. Wij natuurlijk ook! Toch leuk om er echt een keer te zijn.

Thea

Geweldig! Wat fijn Yvonne dat jij de ketting erop gelegd hebt! Vreemd hé dat de meeste mensen niks doen.